plaatje

Hoe raak jij jezelf kwijt?

 

Bij dit blog hoort een mini onderzoek. Je helpt me enorm als het in max 3 minuten invult: mini onderzoek

 

De vraag is misschien wel meer: “Hoe vaak ben jij echt bij jezelf?” Als je erop gaat letten raken we onszelf vele malen per dag even kwijt. En komen we ook weer terug bij onszelf. Gedurende je dag kun je zomaar belanden in bijvoorbeeld:

  • Even niet meer kunnen kiezen,
  • ‘Ja’ zeggen terwijl je later bedenkt dat ‘Nee’ beter had geweest.
  • Te lang met iets doorgaan en vervolgens boos worden op iemand die het niet verdient
  • Vastraken in een discussie en het niet meer weten
  • En misschien zit je jezelf dan ook nog eens achteraf stilletjes uit te foeteren….

Van die momenten waarop je je helderheid, je vriendelijkheid en je ‘precies weten wat jij nu wil” even kwijt bent. En meestal komt er snel of minder snel een moment dat je weer terug bent.

Op grotere schaal

Als je over een langere periode kijkt; weken, maanden, misschien wel jaren, dan kan het jezelf kwijtraken veel groter zijn. Misschien:

  • Heb je werk dat teveel van je vraagt en lukt het niet goed om dat aan te geven of te veranderen. Krijg je er stress en spanning van.
  • Vraag je zelf te veel van jezelf en weet je niet goed hoe je dat moet veranderen. Weet je wel dat je iets doet wat niet goed is voor je, maar zie je geen manier om dit anders te doen.
  • Zit je in een relatie waarin je als het ware bent ‘vergroeid’ met de ander, of waarin je je hebt gevoegd naar de ander. Heb je daarin geen goed beeld meer van je eigenheid.
  • Merk je dat je gewoon niet goed bent in besluiten nemen. En gebeurt er daarom uiteindelijk niet wat jij wil, of gaan anderen voor jou kiezen.
  • Merk je telkens te laat dat iemand over jouw grenzen gaat. En ook dat levert spanning op.

We raken onszelf telkens even kwijt, kort of lang, intensief op oppervlakkig. Dat is volgens mij onvermijdelijk.

Maar dan…

Bij het jezelf kwijtraken op grotere schaal ontstaat er meestal vroeg of laat een noodzaak om iets te veranderen. Je krijgt een burnout, je relatie is niet meer houdbaar, je raakt structureel gespannen of er gebeurt iets anders. Als ik zo kijk wat ik in mijn praktijk, in mijn eigen leven en in het leven van de mensen nabij mij tegenkom, dan zijn een aantal triggers groot genoeg om te besluiten iets te willen veranderen:

  • Je bent zowieso gevoelig, misschien wel hoogsensitief en allerlei zaken halen je makkelijk weg bij jezelf. Op een gegeven moment loop je dan tegen een grens aan en moét je op een gegeven moment wel kiezen voor jezelf.
  • Een overlijden van een naaste kan een trigger zijn. Het afscheid maakt je bewust van je eigen leven. Daarmee komen de vragen: Doe ik wat ik wil? Ga ik op deze manier achterlaten wat ik wil achterlaten? Stel ik mijn geluk uit? En hoe zit het met mijn eigen eindigheid?
  • Je scheiding van je partner. Het einde van een systeem dat je (misschien met kinderen erbij) had met elkaar. Weer op jezelf wordt je je bewust van jezelf. Met de bekende vragen als resultaat: Wie ben ik dan zelf? Wie ben ik zonder die ander? Welke keuzes kloppen echt voor mij? Hoe weet ik dat?
  • Een langdurige zware ‘belasting’. Bijvoorbeeld door werk te doen dat niet past bij je eigen drijfveren. Of in werk te lang doorgaan op een manier die te zwaar is, spanning oplevert, mogelijk zelfs een burnout. Ook de combinatie van zorg voor kinderen en een werktaak die veel vraagt kan een trigger zijn om op een gegeven moment een grote verandering in gang te zetten.

Misschien zijn er wel meer categoriën, zelf heb ik het idee dat dit de meestvoorkomende zijn. Dat is dan vaak het moment dat je gaat uitzoeken hoe je hierin kunt veranderen. Een leven te gaan leiden waarin je Meer Jezelf wordt.

En vervolgens?

Als je je in één van de bovenstaande groepen herkent, zijn er tientallen manieren om hiermee aan de slag te gaan. Je kunt naar de huisarts gaan omdat je overspannen bent. Je kunt een boek lezen over mindfulness, over ‘beter plannen’, over organiseren. Je kunt een cursus doen, je kunt met een psycholoog gaan praten, etc. etc.

Wat werkt?

Zelf geloof ik dat, als je hiermee aan de slag wilt, een combinatie van verschillende methoden van belang is.

  1. Je wil iets begrijpen van wat er aan de hand is. Hiermee voldoe je aan de wens van je verstand om te snappen wat er gebeurd is en wat er nodig is.
  2. Je hele systeem moet meewerken om te veranderen. Daar is ervaringsgericht werken met je lijf en toegang tot je onderbewuste voor nodig. Omdat 95% van wat we doen aangestuurd wordt via je onbewuste heeft alleen maar snappen hoe iets anders moet niet zoveel zin. Dat beklijft gewoon niet.
  3. Je wil in een veilige omgeving oefenen met ander gedrag om dit te borgen in je systeem. Dus niet meteen op de plek waar het spannend is om het anders te doen. Anders blokkeert het daarop.

Met deze drie-eenheid werk ik in mijn praktijk. Daarom hoor ik ook van cliënten terug dat het werkt.

Vraag aan jou..

Tegelijkertijd wil ik wat ik doe zo goed mogelijk laten aansluiten op wat jij meemaakt. Daarom wil ik je vragen om me te helpen. Zou je mijn mini onderzoek willen invullen? Het kost je een paar minuten. Zou je dat voor me willen doen? Hier is de link naar de vragen: mini onderzoek Doorsturen van dit bericht stel ik ook enorm op prijs! Dat kan ook met de social media knoppen onder het bericht. Ik bewaar geen emailadressen van je, ik krijg alleen de geanonimiseerde antwoorden te zien. Wil je meer weten, lees dan mijn Privacybeleid.

e-book cover

5 tools om te groeien naar gezonde autonomie!

 

Ik geef je vijf zeer effectieve tools in mijn gratis e-book.

Meer zelfvertrouwen, 

Grotere eigenwaarde,

Meer plezier,

Beter contact!

Je hebt je met succes ingeschreven!