plaatje

Burn-out herkennen

Je hebt niet zomaar een burn-out. Volgens psychologen Herbert Freudenberger en Gail North gaan er 11 fasen vooraf aan de uiteindelijke 12e fase waarin je in een burn-out bent belandt. De 11 fasen kun je ook gebruiken om te bepalen of je zelf misschien een burn-out ontwikkelt. Je hoeft niet alle fases in opvolgende volgorde te herkennen. Denk bij de fasen niet alleen aan je werksituatie, maar ook aan je privé situatie.

Herken de 11 fasen voorafgaand aan een burn-out.

  1. Bewijsdrang
    Je vindt het belangrijk jezelf te bewijzen. Het zo goed mogelijk doen, graag willen dat anderen (partner, werkgever) trots op je zijn is een belangrijke innerlijke motivator van je. 
  2. Steeds harder werken
    Je bevind je in een omgeving waar de bewijsdrang gevoed wordt. Er ligt een (on)uitgesproken uitnodiging om zo hard mogelijk te werken. Stoppen is lastig en meer en meer verantwoordelijkheden op je nemen wordt gewaardeerd. 
  3. Behoeften negeren
    Het werk wordt echt prioriteit nummer één. Andere belangrijke behoeften, zoals afspreken met vrienden, sporten, regelmatig en gezond eten en voldoende slapen, worden genegeerd. 
  4. Verdringing van problemen.
    Je verdringt de onrust en het onbehagen in jezelf. Ergens voel je je bijvoorbeeld bedreigd, opgejaagd, paniekerig, maar dit stop je weg. Dit wegstoppen zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld nog slechter slaapt en nerveuzer wordt.
  5. Herzien van waarden
    Waar je in stap 4 negeerde dat je andere behoeften hebt, is hier sprake van een kanteling van waarden. Je denkt ook daadwerkelijk dat andere dingen niet zo belangrijk zijn. Daardoor ga je sporten, vrienden, familie, etc. negeren. Werk staat op de eerste plaats. 
  6. Ontkennen van problemen
    Je ziet wel dat er problemen ontstaan, maar je rekent die nooit jezelf toe. De problemen liggen aan de werkdruk, aan luie collega’s, aan gebrek van discipline bij hen, etc. Je wordt hard en cynisch in hoe je je uit.
  7. Terugtrekken
    Je trekt je terug uit je sociale omgeving. Er is nauwelijks contact met vrienden en familie en ook je collega’s zoeken je niet meer op. Je bent geen aangenaam gezelschap meer. Gevolg kan zijn dat je je toevlucht neemt tot drank of middelen om een naar gevoel te dempen. 
  8. Gedragsverandering
    Je vertoont een gedragsverandering die waarover vrienden en familie zich zorgen gaan maken. Die herkennen je niet meer. Je bent hard, cynisch en afwerend geworden.
  9. Depersonalisatie
    Je vindt jezelf waardeloos net zoals je anderen waardeloos vindt. Je presteert slecht op je werk en voelt niet goed meer.
  10. Innerlijke leegheid
    Van binnen voel je je leeg. Om dit rotgevoel te dempen neem je je toevlucht tot bijvoorbeeld alcohol, drugs of bijvoorbeeld overmatig sporten en veelvuldig sexueel contact. 
  11. Depressie
    Je voelt je compleet uitgeput en onzeker. Sombere of depressieve gevoelens nemen de overhand. Je ziet ook geen toekomst voor je.
  12. Burn-out
    De laatste fase. Je bent ‘op’. Zowel mentaal als fysiek heb je niks meer over. 

 

Heb je het idee dat je al een aantal fases op weg bent, neem contact op om erger te voorkomen!

 

 

e-book cover

5 tools om te groeien naar gezonde autonomie!

 

Ik geef je vijf zeer effectieve tools in mijn gratis e-book.

Meer zelfvertrouwen, 

Grotere eigenwaarde,

Meer plezier,

Beter contact!

Je hebt je met succes ingeschreven!