plaatje

Hoe begin ik met meditatie beoefenen?

Als je eerder mijn blog over meditatie hebt gelezen wil je misschien wel gaan mediteren, Maar hoe te beginnen? Je kunt twee dingen doen: zelfstandig mediteren of mediteren met een vorm van begeleiding.

Zelfstandig starten met een meditatie beoefening.

Dit kan heel eenvoudig. Je kunt in je eentje, op een stoel, of op een kussen of whatever mediteren. Kies een tijd die je wilt mediteren. Je gaat zitten, sluit je ogen (of niet). Richt je aandacht naar binnen (of je gaat met je aandacht je lichaam langs, of je telt ademhalingen, etc….) Als er een gedachte langskomt, merk je die op en ga je er weer vandaan. Je maakt gebruik van die waarnemerspositie die ik al eerder noemde.

Zelfstandig mediteren kan op ieder moment van de dag, op iedere plek.

Tip: Creeër een plek in huis waar je dit doet. Je mind gaat dan na een tijdje in de meditatie-stand als je op deze plek bent, wat het makkelijker maakt.

Tip 2: Mediteren werkt effectief om je systeem tot rust te brengen. Leren mediteren is makkelijker als je ontspannen bent. De meeste mensen hebben de neiging om te gaan leren mediteren als ze ‘het nodig hebben’, dus stress hebben. Maar dat is het moeilijkste moment om het te leren. Dus: mediteer ook als je leven ontspannen is. Dan is het vervolgens makkelijker als je leven niet ontspannen is.

Voorbeeld van een meditatie die je zelfstandig kunt doen

  • Kies een tijd dat je wilt gaan stilzitten en mediteren.
  • Zit rechtop, dat helpt je lichaam zich er bewust van te zijn dat je niet in de slaap/ontspanstand gaat, maar nog steeds actief blijft.
  • Zet een timer, bijv op 5 minuten als je net begint.
  • Focus in eerste instantie op je lichaam, maak het jezelf zo ontspannen mogelijk in deze actieve houding, ontspan je schouders, je nek, etc.
  • Adem in door je neus, laat je longen zo met lucht vullen. Kijk of je kunt ademhalen vanuit je buik en vul zo naar boven toe je longen met lucht.
  • Tel je ademhalingen. Als je de tel kwijtraakt, prima. Begin opnieuw. Het doel is niet om tot 100 te komen ofzo, het doel is om je aandacht op 1 ding te richten. En dat is wennen voor je mind, dus je zult afgeleid worden.
  • Elke keer als je afgeleid was complimenteer je jezelf voor dat je dat doorhebt. (Het afgeleid raken gebeurt automatisch, kun je niks aan doen. Dat je doorhebt dat je afgeleid was is juist een leermoment,  dus best een compliment waard.)
  • Start vervolgens opnieuw met tellen.
  •  Stop als de timer gaat.

Geleide meditatie

Een geleide meditatie is een meditatie waarbij je luistert naar iemand anders. Je aandacht is dan bij de woorden van die persoon. En daarmee is de kans dat je door allerlei eigen gedachten wordt afgeleid minder groot. Een geleide meditatie kan daarom, zeker in het begin, makkelijker aanvoelen dan zelfstandig mediteren. Alsof je naar een goed luisterboek luistert en daarin meegevoerd wordt.

Er zijn allerlei vormen van geleide meditatie. Kijk op youtube, download de app insight timer. Je kunt jaren vooruit met het aanbod. Kijk eens wat vaak geluisterd wordt, probeer verschillende leraren, merk hoe je lichaam op de stem en de tekst reageert.

succes!

e-book cover

5 tools om te groeien naar gezonde autonomie!

 

Ik geef je vijf zeer effectieve tools in mijn gratis e-book.

Meer zelfvertrouwen, 

Grotere eigenwaarde,

Meer plezier,

Beter contact!

Je hebt je met succes ingeschreven!