plaatje

Wat is overspannen of overspannenheid?

Als de periode waarin je stress ervaart langer duurt en je kunt hier niet goed van herstellen, dan loop je kans overspannen te raken. Je ontwikkelt dan zowel psychische als fysieke klachten. Die zijn ontstaan doordat er een structurele overbelasting is van je systeem. Daarbij ervaar je steeds meer dat je de dingen niet goed aan kunt. De klachten leiden er ook toe dat je daadwerkelijk minder functioneert dan voorheen.

Voordat je een langere stressperiode officieel overspannen kunt noemen moet je ‘ja’ kunnen zeggen op de volgende vier vragen:

  1. Er is sprake van langer dan drie maanden gevoelens van stress.
  2. Je hebt last van spanningsklachten. Daarbij herken je ten minste drie van de volgende klachten:
    • moeheid,
    • gestoorde/onrustige slaap,
    • prikkelbaarheid,
    • niet tegen drukte/lawaai kunnen,
    • labiliteit,
    • piekeren,
    • gejaagd gevoel,
    • concentratieproblemen/vergeetachtigheid.
    • Mogelijk ervaar je ook gevoelens van verlies van controle en machteloosheid
  3. Je sociaal (relatie, vrienden, etc), maatschappelijk en professioneel functioneren is verminderd.
  4. De drie zaken hierboven zijn niet uitsluitend het gevolg van een psychiatrische stoornis.

Tussen overspannen zijn en een officiële burn-out zit nog een flinke periode. Als je met stress en spanningsklachten en ondanks dat je overspannen bent, toch door blijft gaan alsof er niets aan de hand is, dan kom je uiteindelijk in een burn-out terecht.

Wat belangrijk is om je te realiseren is dat overspannenheid ook een lichamelijke kwestie is. Je hormoonhuishouding is een langere periode in de overlevingsstand geweest. Dat wil zeggen dat allerlei systemen in werking zijn getreden die oorspronkelijk bedoeld zijn om je als zoogdier in staat te stellen levensbedreigende situaties te overleven. Als je daar niet van herstelt, raak je doodop en krijg je dus die burn-out.

Wil je op tijd herstellen op een effectieve manier? Neem dan contact op!

e-book cover

5 tools om te groeien naar gezonde autonomie!

 

Ik geef je vijf zeer effectieve tools in mijn gratis e-book.

Meer zelfvertrouwen, 

Grotere eigenwaarde,

Meer plezier,

Beter contact!

Je hebt je met succes ingeschreven!