plaatje

Wat zijn stresshormonen?

Goede vraag! Omdat het zo belangrijk is om in geval van stress, overspannenheid of burn-out éérst iets aan de fysieke kant van stress te doen, geef ik je hier een antwoord.

De belangrijkste stresshormonen

Er zijn drie hormonen die belangrijk zijn bij stress. Dit zijn adrenaline, noradrenaline en cortisol. Ze hebben alledrie een andere functie waar ik je zo wat over vertel.

Van belang om eerst te weten is dat bij stress je autonome zenuwstelsel automatisch aan de gang gaat. Je autonome zenuwustelsel is een deel van je systeem dat allerlei processen in je lichaam in gang zet. Autonoom betekent ‘buiten je wil om’. Het zijn dus processen waar je niks over kunt beslissen, het gebeurt gewoon.

Voorbeelden van dergelijke processen zijn je hartslag, je ademhaling, je spijsvertering, etc. Dit wordt allemaal geregeld door je autonome zenuwstelsel.

Stress en je autonome zenuwstelsel

Dit gebeurt er met je autonome zenuwstelsel als je stress hebt. Een stresssignaal (bijvoorbeeld een plotseling geluid in het midden van de nacht) bereikt je hersenstam als eerste. Daar wordt een bliksemsnelle inschatting gemaakt of je te maken hebt met een gevaarlijke situatie. Zo ja, dan worden adrenaline, noradrenaline en cortisol in je lichaam losgelaten. Een fractie later bereikt dit signaal ook je neocortex (het rationele, denkende, reflecterende gedeelte van onze hersenen). Dan kun je bedenken dat iets eigenlijk toch niet gevaarlijk is. Maar de hormonen zijn dan al losgelaten.

Adrenaline en noradrenaline doen allemaal dingen die bij echt gevaar handig zijn:

  • je hartslag versnelt
  • je blik wordt scherper
  • het zorgt voor een verbetering van je geheugen,
  • je bloedvaten gaan wijder staan.
  • etc.

Cortisol start een proces waardoor er glucose in je bloed gebracht wordt. (suikers). En suiker geeft je de energie die je nodig heb om te vechten of vluchten. Cortisol doet dit echter door een bestanddeel van je spiercellen af te breken zodat dit omgezet kan worden in glucose. Dat is op de lange termijn weer uitputtend.

Een korte periode van stress zorgt dus voor veel extra energie, scherpte, etc. Een langere periode van stress heeft allerlei fysieke bijwerkingen tot gevolg. Een langere overspannenheid heeft uiteindelijk een burn-out tot gevolg omdat de cortisol uitgeput is, en je instort.

Meer lezen?: lees mijn uitgebreidere artikel over hoe dit werkt.

e-book cover

5 tools om te groeien naar gezonde autonomie!

 

Ik geef je vijf zeer effectieve tools in mijn gratis e-book.

Meer zelfvertrouwen, 

Grotere eigenwaarde,

Meer plezier,

Beter contact!

Je hebt je met succes ingeschreven!