10 voordelen van online coaching
Een half jaar geleden had ik je uitgelachen. Online coaching, voordelen?! Op dat moment kende ik maar één methodiek waar ik online ook echt het effect bij coachees merk. Verder werk ik het liefst in de praktijkruimte. Lichaamstaal, oogopslag, toon van de stem, allemaal nodig om goed contact te maken en te besluiten wat nodig is voor de volgende ontwikkelstap.
Dacht ik.
Tot het half maart opeens niet meer kon, het live coachen. Ik heb de afgelopen periode geexperimenteerd met coachen op afstand. En ik moet mijn standpunt herzien. Online coaching werkt. Sterker, ik kan je nu zo 10 voordelen geven van online coaching.
Experimenteren met dit online coachen..
Vanaf half maart heb ik noodzakelijkerwijs moeten experimenteren met online werken. Het was in alle opzichten een tijd van wielen opnieuw uitvinden trouwens. Ik vond het een vrij onmogelijke situatie om mijn eigen praktijk te combineren met twee thuiszittende kinderen, homeschooling. Maar dat is weer een ander verhaal.
Ik heb ge-expimenteerd met coachen op afstand. Telefonisch, Zoom, email. Dat is niet wat ik wilde. Ik ben gaan coachen om vanachter mijn computer, telefoon en papier vandaan te komen en écht met mensen te werken. Het was als een noodzakelijk kwaad, om betekenis te kunnen blijven bieden (en mijn boterham te smeren) was het nodig om online te gaan coachen.
8 weken experimenteren verder…
Er zitten twee kanten aan. Mijn eigen ervaring en aan de andere kant de ervaringen/resultaten bij mijn coachees. Ik kan nu oprecht zeggen dat ikzelf als coach nu in staat ben om online dezelfde ervaring te hebben als in live coachings. Bij mij is de belangrijkste graadmeter of ik in staat ben om in te voelen, aanwezig te blijven. In het moment te zijn. En van daaruit het ontwikkelproces van de coachee het best te ondersteunen. Daar heb ik wel wat voor moeten doen: De meest zichtbare waren om altijd een rustige plek op te zoeken, afleiding van meldingen, piepjes, telefoontjes enzo uit te zetten. En de belangrijkste: werken met koptelefoon. Voor mij zorgde dat dat de coachee dichtbij aanwezig was en de omgeving als het ware wegviel. Gek genoeg had ik daar maar één oortelefoontje voor nodig. De andere was altijd uit. Als ik dat doe, dan kan ik een Zoomcall of telefonische sessie net zo geraakt worden door wat iemand zegt als in een live coaching. Dat had ik eigenlijk niet verwacht.
Aan de andere kant de coachee. Daar zit een groot verschil tussen. Het werkt, ik zie dat coachees enorme stappen maken in hun eigen ontwikkeling. Dat zie ik tijdens een Zoomcall, ik hoor het ook als feedback terug. Ik merk het ook aan hoe coachees in staat zijn om bij hun eigen gevoel te komen. Voor de één werkt het juist goed om het via Zoom te doen, de ander wil liever bellen omdat het beeld (en het besef van jezelf in beeld) vooral afleidt. Ook merk ik dat het belang van tekst groter is geworden. Email en whatsapp is bij mij belangrijker geworden en onderdeel van het coachproces.
Mijn eigen ontwikkelstap
Wat wel bijzonder is, is dat er ook in mijn eigen persoonlijke ontwikkeling een stap nodig was. Vertrouwen en loslaten.
Nog meer vertrouwen op de clïent.
En, ik ken mezelf een beetje, natuurlijk gaat het om vertrouwen! Mijn Achilleshiel is de terugkerende vraag: “Ben ik wel goed genoeg?” En zo’n crisis als die zich de afgelopen maanden aandiende roept uiteraard die vraag op. Oude patronen hebben de neiging om weer op te spelen als je maar genoeg stress toevoegt. Dit was voor mij voldoende trigger.
Eén van mijn oplossingen is altijd om dan nog maar meer te gaan leren. (“Als ik deze opleiding doe, dan ben ik goed genoeg..”) Dat heb ik nu ook gedaan. Gelukkig hoef ik niet altijd te luisteren naar de stem in mij die zegt dat dat moét, maar kan ik kijken of ik er ook zin in heb. Ik was nu ook echt nieuwsgierig naar deze opleiding tot e-coach.
Ik hoopte daarin te leren hoe je Zoom en facetime en telefonisch contact op de juiste manier inzet om resultaten bij de coachee te bereiken.
Dat kreeg ik niet.
E-coaching gaat wel over coaching op afstand. Maar daarin heb je variatie. Bij Zoom zit je niet in dezelfde ruimte, maar kun je elkaar wel zien én je bent gelijktijdig aanwezig. Bij telefonisch contact zit je niet in dezelfde ruimte én je kunt elkaar niet zien, maar je bent nog wel gelijktijdig aanwezig door het praten en luisteren.
E-mail is de ultieme vorm van op afstand coachen. Je ziet elkaar niet, je hoort elkaar niet, je leest alleen elkaars berichten én het gebeurt ook nog eens niet gelijktijdig. De opleiding richtte zich express hierop, omdat dit de moeilijkste vorm van e-coachen is. Vanuit het idee dat als je dit onder de knie hebt dat de coachvormen met meer nabijheid makkelijker worden.
Hoe dan?
Hoe maak je met alleen maar email contact op zo’n manier dat de coachee wel kan groeien in zijn ontwikkeling. Hoe doe je dat?
De sleutel ligt in mijn oude vakgebied (ik ben ooit opgeleid als literatuurwetenschapper); analyseren van de tekst. Welke woorden gebruikt de coachee? Wat staat er tussen de regels? Zie ik een onderliggende behoefte van de coachee? Waar zit hij precies mee? Wat is het allerbelangrijjkst van de dingen die ik lees? En, wat voel ik als ik dit lees, wat speelt hier?
En vanuit die analyse (inclusief gevoelslaag) kies je dan waar je op ingaat én wat er nodig is voor de volgende stap. Omdat de groei plaatsvindt tussen de emails, is het logisch om te werken met opdrachten en huiswerkvragen.
Waar live coaching allerlei voordelen heeft, zitten er ook allerlei voordelen aan online coachen en emailcoaching. Het is denk ik mooi als coachees kunnen kiezen. Live, online, Zoom, email of wat voor combinatie dan ook hiervan. Het pure emailcoachen heeft de volgende voordelen: (Een aantal van de voordelen verdwijnen bij andere vormen van e-coaching zoals Zoom of telefoon.)
10 voordelen van online coaching:
- E-coaching is plaats en tijd-onafhankelijk. Je hebt geen reistijd, bij mailcoaching heb je geen vaste afspraak in je agenda staan. Dus kun je je tijd zelf indelen, superhandig in deze periode, maar eigenlijk altijd
- E-coaching gaat uit van met grote regelmaat kleine stapjes zetten. Door twee keer per week mailcontact wordt er een ontwikkelproces in gang gezet dan door blijft gaan, ook in de tussenliggende dagen. Ik heb live coachtrajecten gehad waar we na een pauze van 4 weken bij wijze van spreken weer terug bij af waren. Dat is hier niet.
- Hierboven al genoemd, vaak leiden grote doelen en acties vooral tot faalervaringen. E-coaching kan, door de grote regelmaat van contact, werken met kleine actiestapjes, en daarmee veelvuldige succeservaringen, die weer leiden tot het makkelijker kunnen zetten van grote stappen. In een regulier coachtraject zou dit alleen in een langer, intensiever (en daarmee kostbaar) traject haalbaar zijn
- Waar coachees in reguliere trajecten soms pas op de fiets naar mijn praktijk bedenken waar de afspraak over moet gaan, is er bij e-coaching (wederom door de hoge contactfrequentie) ook een hoge mate van betrokkenheid bij de eigen ontwikkeling. Het traject is intensief, maar door de flexibele inpassing in je agenda en de korte tijd voor het lezen van de mails, niet zozeer tijdsintensief.
- Emailcoaching komt snel tot de kern. Een e-coachingtraject gebeurt zonder live contact met de coach, in je eigen ruimte. Dat is voor veel mensen lekker veilig. Daarmee wordt het makkelijker om in de correspondentie direct tot de kern te komen, je kunt makkelijker aangeven waar het echt over moet gaan, alle gewenst en sociaal gedrag dat in de praktijkruimte ‘erbij hoort’ wordt overgeslagen. Het is dus heel efficient
- Met emailcoaching is het heel makkelijk om even ruggespraak te houden. Je leest de mail van de coach nog eens na, je denkt er eens over, je bespreekt je gedachten met een vriend over de telefoon, je stelt je partner een vraag. Allemaal zaken die in reguliere coaching niet kunnen. Je kunt niet de praktijkruimte uitlopen en even je partner bellen…J
- Alles wat we delen in de emailcoaching blijft bewaard. Je kunt dus teruglezen in je eigen en mijn emails. En daarmee zie je veel sneller de rode draad. Ik bereik dit soms door coachees reflectieverslagen te laten schrijven. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat een hele kleine minderheid dit conscientieus volhoudt. Die minderheid geeft na het einde van het traject wel aan dat dit van grote meerwaarde is, de mogelijkheid om de eigen ontwikkelstappen nog eens terug te lezen.
- Doordat alle berichten bewaard blijven (in een veilige omgeving), kun je in lastige toekomstige situaties nog eens teruglezen wat je in het coachtraject ook al weer hebt geleerd. Doordat daar je eigen leerervaring stap voor stap zichtbaar is, werk je als het ware aan terugvalpreventie. (Ohja, die valkuil kwam ik toen ook tegen, toen werkte het om het zo aan te pakken… Waarom heb ik daar nu niet aan gedacht?!)
- Het schrijfproces zorgt voor het stukje bij beetje ontstaan van een nieuw verhaal. Door het denken over zaken, structureren, reflecteren, wordt de eigen ervaring van het verleden verwerkt, plek gegeven en komt er ruimte voor een nieuwe toekomst.
- De coachee is echt eigenaar van het proces, de coachee denkt na, reflecteert, schrijft in zijn eigen tijd, kiest zelf hoe uitgebreid of hoe kort, vraagt feedback (of niet). Dit zorgt voor een grote mate van autonomie en zelfwerkzaamheid. Dit is in een regulier coachtraject vaak een doel op zich, hier zit het al ingebakken in de vorm.
En nog een 11e voordeel als bonus: Het traject kan goedkoper worden. De soms kostbare reistijd van de coachee en coach vervalt en het huren van een externe ruimte vervalt. Mooi meegenomen toch?
Benieuwd of het wat voor jou is? Neem contact met me op!
0 Reacties