plaatje

Wat is stress?

Stress kent vele definities. En zelfs nu je op de website van een coach bent aangekomen kan het nog twee kanten op. Ik kan je wat vertellen over de lichamelijke kant van stress, de stressrespons. Ik kan je ook wat vertellen over de psychische kant van stress.

Een neutrale omschrijving van wikipedia luidt ongeveer als volgt: Stress is een vorm van spanning die in je lichaam optreedt als reactie op een externe prikkel en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische reacties.

Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om te kunnen leven. Als je nergens op zou reageren ben je snel dood. En niet alle gebeurtenissen leveren een nare vorm van stress op. Je verjaardag vieren en hier opwinding over voelen is in feite ook een vorm van stress. Een prestatie leveren kan ook alleen maar als je een gezonde portie stress ervaart.

 

Problematische stress

Stress wordt problematisch op het moment dat het grote stress wordt of over een langere periode voortduurt. Stress levert dan gevaar op voor je gezondheid. En dat is omdat de fysiologische reactie van ons lichaam op stress grote effecten heeft op ons. De stresshormonen dienen namelijk om ons lichaam in een staat van paraatheid te brengen waardoor we het gevaar dat ons bedreigt kunnen aanvallen of ervoor kunnen vluchten. Dat is niet bedoeld om langere tijd vol te houden. Daarna is een herstelfase nodig.

Op het moment dat we niet herstellen van stress raken we overspannen. Op het moment dat we niet terugkeren uit een staat van overspannenheid raken we burn-out. Fysiek en mentaal ‘op’.

 

Herstel

om te herstellen van stress is er ten eerste fysiek herstel nodig. Een gewone stressituatie (je schrikt midden in de nacht van een geluid in de woonkamer) heeft een korte herstelperiode nodig. Overspannenheid heeft meer nodig, je bent je lichaam dan namelijk al aan het overbelasten. Een burn-out kent een nog langere hersteltijd.

Na het fysiek herstel is het bij overspannenheid en burn-out ook nodig om uit te zoeken wat maakt dat je zo lang een gezondheidsbedreigende situatie kon negeren? Dat wil je namelijk niet nog een keer laten gebeuren.

Benieuwd of je in de gevarenzone zit? Doe de 25 vragen test ‘Ben ik overspannen of burn-out?’

e-book cover

5 tools om te groeien naar gezonde autonomie!

 

Ik geef je vijf zeer effectieve tools in mijn gratis e-book.

Meer zelfvertrouwen, 

Grotere eigenwaarde,

Meer plezier,

Beter contact!

Je hebt je met succes ingeschreven!